Preview

Proceedings of the Russian Geographical Society

Advanced search

Modern school geography education in Russia: problems and development prospects

Abstract

The article is devoted to the history of the formation of school geography and problems of its development. Much attention is paid to the factors that led to the decline in the prestige of geography as an academic subject; the basic ways of development of geography education in the modern school are proposed.

About the Author

A. A. Lobzhanidze
ФГБОУ ВПО Московский педагогический государственный университет
Russian Federation


References

1. Баранский Н. Н. Основные положения методологии и методики географии // География в школе: Методический сборник. М., 1944. Вып. 2.

2. Баранский Н. Н. Методика преподавания экономической географии. М.: Просвещение, 1990.

3. Гладкий Ю. Н., Петров А. Н. Гуманитарная география: понятийный статус и самоиндентификация // Изв. РАН. Сер. геогр. 2008. № 3.

4. Дьяконов К. Д. Интегрирующая функция ландшафтоведения // Вестн. МГУ. Сер. 5. География. 2007. № 1.

5. Концепция содержания географического образования в 12-летней школе // География в школе. 2000. № 2.

6. Лобжанидзе А. А. География России: проблемы содержания школьного курса и преподавания // География в школе. 2013. № 7.

7. Максаковский В. П. Географическая культура. М.: ВЛАДОС, 1998.

8. Наумов А. С. Всероссийская олимпиада школьников по географии: итоги 20-летия // География в школе. 2011. № 2.


Review

For citations:


Lobzhanidze A.A. Modern school geography education in Russia: problems and development prospects. Proceedings of the Russian Geographical Society. 2014;146(2):37-45. (In Russ.)

Views: 532


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-6071 (Print)