Preview

Proceedings of the Russian Geographical Society

Advanced search

The subject and formation of a landscape in European painting: a view of landscape geographer

Abstract

In the context of landscape science the landscape (paysage) in European painting is not a homogeneous genre. One can distinguish between landscape-decor, landscape-background, landscape-condition, landscape-participant and landscape-as-such. Only the last form of the landscape scenery in painting should be considered as a true landscape. The other forms of painted landscape in one way or another had extraneous art-scene load. In the Middle Ages, painters depicted landscape-participant. It carried an extremely high existential load, which had a basis in the very nature of the medieval world-view that is fundamentally different from modem European one. That is why modem European forms of the landscape in painting as regards the existential and real landscape are conceptually different from the medieval ones. But they also were genetically related to them. Modem European forms of the landscape painting were formed during Early and Northern Renaissance by transformation of the medieval landscape-participant. Landscape-as-such had emerged in the 1470-1490s. The first landscape painters of Europe, who had depicted pure landscape, were Piero della Francesca (1470), Leonardo da Vinci (1473) and Albrecht Dürer (1489). The first masterpieces of landscape-as-such painting in Europe portrayed anthropogenic (including urban) landscapes but not natural scenery.

About the Author

Yu. G. Tyutyunnik
Institute of Evolutionary Ecology of National Academy of Sciences of Ukraine
Ukraine


References

1. Богемская К. Г. Пейзаж. М.: Аст-Пресс, Галарт, 2002. 255 с. (Серия «История жанров»).

2. Делёз Ж., Гваттари Ф. Тысяча плато: Капитализм и шизофрения / Пер. с франц. Екатеринбург: У-Фактория; М.: Астрель, 2010. 895 с.

3. Делёз Ж. Фрэнсис Бэкон: Логика ощущения / Пер. с франц. СПб.: Machina, 2011. 176 с.

4. Дескола Ф. По ту сторону природы и культуры / Пер. с франц. М.: Новое литературное обозрение, 2012. 580 с.

5. Замятин Д. Ландшафт и бытие // Гуманитарная география: Научный и культурно-просветительский альманах. М.: Институт наследия, 2006. Вып. 4. С. 362-378.

6. Замятина Н. Ю. География мысли // Изв. РАН. Сер. геогр. 1999. № 4. С. 124-126.

7. Калуцков В. Н. Ландшафт в культурной географии. М.: Новый хронограф, 2008. 320 с.

8. Малевич К. Черный квадрат: Статьи. СПб.: Лениздат, 2013. 288 с.

9. Панофский Э. Перспектива как «символическая форма». Готическая архитектура и схоластика / Пер. с нем., англ. СПб.: Азбука-классика, 2004. 334 с.

10. Подорога В. А. Метафизика ландшафта. Коммуникативные стратегии в философской культуре XIX-ХХ веков; 2-е изд., перераб. и доп. М.: Канон+, РООИ «Реабилитация», 2013. 552 с.

11. Сидорина Е. В. Конструктивизм без берегов. Исследования и этюды о русском авангарде. М.: Прогресс-Традиция, 2012. 656 с.

12. Солнцев В. Н. О гравитационной парадигме ландшафтоведения // Ландшафтный сборник. (Развитие идей Н. А. Солнцева в современном ландшафтоведении). М.-Смоленск: Ойкумена, 2013. С. 155-169.

13. Солнцев В. Н. Системная организация ландшафтов (проблемы методологии и теории). М.: Мысль, 1981. 240 с.

14. Тютюнник Ю. Г. Объекты индустриальной культуры и ландшафт. Киев: Издательско-печатный комплекс Университета «Украина», 2007. 152 с. (Адрес свободного доступа в Интернете: http://journal-labirint.com/wp-content/uploads/2012/04/landscape.pdf).

15. Тютюнник Ю. Г. Философия географии. Киев: Унiверсистет «Украïна», 2011. 204 с. (Адрес свободного доступа в Интернете: http://journal-labirint.com/wp-content/uploads/2012/03/tutunnik.pdf).

16. Хайдеггер М. Европейский нигилизм // Проблема человека в западной философии: Сб. Переводы. М.: Прогресс. С. 261-313.

17. Roger A. Court traite du paysage. Paris: Gallimard, 1997. 205 p.


Review

For citations:


Tyutyunnik Yu.G. The subject and formation of a landscape in European painting: a view of landscape geographer. Proceedings of the Russian Geographical Society. 2015;147(3):17-29. (In Russ.)

Views: 177


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-6071 (Print)