Preview

Proceedings of the Russian Geographical Society

Advanced search

On the category of «consumption» in the economic and social geography

Abstract

The category of «consumption» in economic and social geography is considered. It has been argued that the ground for attributing the problems of consumption to the sphere of socio-economic geography is the territorial system. Among territorial systems of consumption the relatively simple way to identify ones are the systems of food consumption. In general, territorial systems of consumption in the Russian Federation are characterized by enormous specifics. However, the specifics are not limited to food segment of the economy, and cover other basic needs - social, spiritual and other. Special interest in geographical aspects of consumption in relation to Russia is defined by Federal status of the latter as well as the abundance of subjects of Federation, significantly differing in natural, historical, economic, social, cultural and other conditions of development. Especially relevant are the physical and economic accessibility of food, the level of consumption, the quality and composition of diet for the people living in the far North and equivalent territories.

About the Author

S. Yu. Kornekova
St. Petersburg State University of Economics
Russian Federation


References

1. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры / Пер. с фр., послесл. и примеч. Е.А. Самарской. M.: Культурная Революция; Республика, 2006. 269 с.

2. Большая Советская Энциклопедия. 3-е изд., т. 20. M., 1975. С. 437-440.

3. Вебер М. Основные понятия стратификации // А.И. Кравченко. Социология Макса Вебера. Труд и экономика. M.: На Воробьевых, 1997. 208 с.

4. Веблен Т. Теория праздного класса / Т. Веблен. Пер. с англ., вступит. статья С.Т. Сорокиной; общ. ред. В.В. Мотылева. M.: Прогресс, 1984. 368 с.

5. Гантер Б., Ферикан А. Типы потреблений: введение в психографики. СПб.: Питер, 2001. 300 с.

6. Гидденс Э. Социология. M.: Эдиториал УРСС, 1999. 704 с.

7. Гладкий Ю. Н. Гуманитарная география: научная экспликация. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2010. 663 с.

8. Гэлбрейт Дж. Новое индустриальное общество / Пер. с англ. Дж. Гэлбрейт. M.: Изд-во АСТ, 2004. 602 с.

9. Дэвид У. Блэкуэлл, Миниард П., Энджел Дж. Поведение потребителя. СПб.: Питер, 2007. 944 с.

10. Зиммель Г. Mода // Г. Зиммель. Избранное. Т. 2. Созерцание жизни. M.: Юристъ, 1996. С. 266-291.

11. Иванов Д. В. Глэм-капитализм. СПб.: Петербургское востоковедение, 2008. 176 с.

12. Ильин В. И. Общество потребления: теоретическая модель и российская реальность // Mир России. 2005. Т. 14. С. 3-40.

13. Ильин В. И. Поведение потребителей. СПб.: Питер, 2000. 224 с.

14. Калашникова Т. М. Основные положения географии потребления // Вестн. МГУ. Сер. География. 1994. № 4. С. 23-29.

15. Калмуцкая Э. Л. География потребления. Черновцы: Чернов. ун-т, 1980. 95 с.

16. Катона Дж. Классика маркетинга. Сборник работ, оказавших наибольшее влияние на маркетинг. СПб.: Питер, 2001. 752 с.

17. Ковалев С. А. Географическое изучение населения, его потребления и общественного обслуживания // Вопросы географии. Сб. 100. Перспективы географии. M.: Мысль, 1976. С. 156-166.

18. Ковалев С. А. География потребления и география обслуживания населения // Вестн. МГУ. Сер. География. 1966. С. 3-10.

19. Корнекова С. Ю., Кумерданк Е. С. Проблемные вопросы формирования потребительской корзины в России и Германии // Пути и опыт решения актуальных вопросов развития экономики и общества в России и Германии. Сб. докл. Mеждунар. науч.-прак. конф. СПб.: ГУАП, 2011. 244 с.

20. Корнекова С. Ю., Файбусович Э. Л. Районирование потребления продовольственных товаров в России // Изв. СПбГУЭФ, 2012. № 6. С. 58-64.

21. Корнекова С. Ю., Файбусович Э. Л. Сжатие или рассредоточение? Тенденции территориальной организации сельскохозяйственного производства в России // Труды XIV съезда РГО. СПб., 2010.

22. Максаковский В. П. Географическая картина мира: в 2 кн. Кн. 1: Общая характеристика мира. 4-е изд., испр. и доп. M.: ДРОФА, 2008. 496 с.

23. Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. 2-е изд. Т. 46. Ч. II / К. Mаркс. Экономические рукописи 1857-1859 годов. Первоначальный вариант Капитала. Часть вторая. M.: ИПЛ, 1969. С. 213-214.

24. Парсонс Т. Система современных обществ / Пер. с англ. Л.А. Седова и А.Д. Ковалева / Под ред. M.С. Ковалевой. M.: Аспект-Пресс, 1998. 270 с.

25. Полякова Н. Л. XX век в социологических теориях общества. M.: Логос, 2004. 384 с.

26. Пшизова С. Н. От «гражданского общества» к «сообществу потребителей»: политический консюмеризм в сравнительной перспективе (I) // Политические исследования. 2009. № 1. С. 100-117.

27. Риккардо Д. Начала политэкономии и налогового обложения. M.: Гос. изд-во полит. лит., 1955. 539 с.

28. Слонева Т. И. Продовольственный комплекс как объект экономико-географических исследований // Вопросы социально-экономической географии Верхневолжья. Калинин, 1983. С. 19-28.

29. Слонева Т. И. Формирование мясного комплекса Донбасса (на примере Ворошиловградской области). Автореф. ... канд. геогр. наук. M.: Изд-во МГУ, 1982. 20 с.

30. Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов. M.: Изд-во соц.-эконом. лит., 1962. 720 с.

31. Статт Д. Психология потребления. СПб.: Питер, 2003. 448 с.

32. Фоксол Г., Голдсмит Р. Психология потребителя в маркетинге. СПб.: Питер, 2001. 352 с.

33. Фрейд З. «Я» и «Оно». Труды разных лет. Кн. 1. Тбилиси, 1991. 340 с.

34. Фромм Э. Человек для самого себя. Исследование психологических проблем этики. M.: АСТ, 2010. 352 с.

35. Dichter E. The Strategy of Desire. New York: Transaction Publishers, 1960. 314 p.


Review

For citations:


Kornekova S.Yu. On the category of «consumption» in the economic and social geography. Proceedings of the Russian Geographical Society. 2015;147(5):86-96. (In Russ.)

Views: 166


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-6071 (Print)